Θα το έχετε
ακούσει πολλές φορές: «Τα SMS
σκοτώνουν τη γλώσσα». Μπορεί και να το πιστεύετε κιόλας. Η αλήθεια είναι ότι το
Short Message Service,
που ξεκίνησε σαν μια ακόμη παροχή της κινητής τηλεφωνίας, έχει κατακτήσει τη
νεολαία, και όχι μόνο, και έχει γεννήσει έναν καινούριο τρόπο γραφής, άμεσο,
σύντομο, αποσπασματικό. Μέσα σε 160 χαρακτήρες (αυτό είναι το όριο ενός SMS) χωρούν ανησυχίες,
ερωτικές εξομολογήσεις, ραντεβού, υπενθυμίσεις, υβριστικά μηνύματα, η
καθημερινή ανία και, βέβαια, τα νέα μας, καλά και κακά, σημαντικά και
ασήμαντα.
Το καλοκαίρι που μόλις μας πέρασε, η
εφημερίδα El Mundo στο πολιτιστικό της ένθετο, φιλοξένησε τις απόψεις
ακαδημαϊκών, συγγραφέων, διαλεκτολόγων και άλλων επαϊόντων σχετικά με το πόσο
επηρεάζει τον τρόπο επικοινωνίας και πρόσληψης της γλώσσας αυτό το σχετικά
καινούργιο σύστημα επικοινωνίας που κατέχει κεντρικό ρόλο στη ζωή εκατομμυρίων
ανθρώπων. Άλλωστε, εν έτει 2008, σε μια μέρα, αποστέλλονται στην Ισπανία πάνω
από δέκα εκατομμύρια τέτοια μηνύματα (κάπου δύο εκατομμύρια είναι ο αντίστοιχος
αριθμός στην Ελλάδα).
Στις απόψεις, έτσι όπως
καταγράφηκαν, συναντά κανείς καχυποψία και ελπίδα, φόβο για το μέλλον της
ισπανικής γλώσσας και πίστη στις καινοτομίες που φέρνει το νέο μέσο. Ο
συγγραφέας και ακαδημαϊκός Χοσέ Μαρία Μερίνο ανήκει σε εκείνους που
αντιμετωπίζουν με καχυποψία τη «γλώσσα» των SMS και τη σχέση της με τη δυνατότητα
έκφρασης και το γλωσσικό πλούτο των νέων: «Χρησιμοποιώ πολύ λίγο το κινητό και
δεν ξέρω να γράφω μηνύματα. Απ’ όσα γνωρίζω, βλέποντας τη νεολαία να
επικοινωνεί μέσω αυτών, πιστεύω ότι η γλώσσα φτωχαίνει όταν χρησιμοποιεί κανείς
λίγες λέξεις και, επιπλέον, τις μετατρέπει σε σκελετούς συμφώνων. Για να μην
αναφερθώ στη χρήση μιας αργκό που αντί να κάνει πιο ανοιχτή την επικοινωνία την
περιορίζει».
Οι «σκελετοί συμφώνων» στους οποίους
αναφέρεται ο Μερίνο, δεν είναι παρά αποτέλεσμα της ανάγκης για εξοικονόμηση
χώρου (αυτά τα περίφημα 160 στοιχεία). Έτσι, για παράδειγμα, σ’ ένα ελληνικό SMS θα δούμε «dn» αντί
για «δεν» και το «μου» ή το «με» γραμμένο ως «m». Σε περίπτωση που το ραντεβού
είναι στη «Γλυφάδα», μ’ ένα «glf» το έχουν καταλάβει όλοι ή, τουλάχιστον, όσοι
πρέπει να το καταλάβουν, το «κ» σημαίνει «και», το «τπτ» ίσον «τίποτα» κ.τ.λ.
Ο διαλεκτολόγος και λεξικογράφος,
Γκρεγκόριο Σαλβαδόρ, σχετικά με το θέμα των συντμήσεων εκφράζει την άποψη ότι
«ανέκαθεν υπήρχαν τέτοια συστήματα συντμήσεων, προϊόντα της ανάγκης
εξοικονόμησης χώρου και χρημάτων. Παλαιότερα», τονίζει, «αν κάποιος ήθελε να
στείλει ένα τηλεγράφημα για να εκφράσει τα συλλυπητήριά του, για παράδειγμα,
ήταν υποχρεωμένος να πληρώσει κάτι παραπάνω αν ήθελε να εισάγει στο κείμενό του
τις απαραίτητες προθέσεις».
Πολλοί
από τους ερωτηθέντες εισάγουν στη συζήτηση περί SMS το θέμα της παιδείας των νεαρών
Ισπανών. Σύμφωνα με τον καθηγητή λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Σαλαμάνκα,
Ρικάρντο Σενάμπρε, είναι εμφανές ότι οι νέοι διαβάζουν όλο και λιγότερο,
συνεπώς «η γραφή των SMS
θα κάνει μεγαλύτερη ζημιά σε όσους δεν ξέρουν να εκφραστούν, σε εκείνους που
αισθάνονται άβολα με τη σύνταξη. Η ασθένεια θα προσβάλει τους πιο αδύναμους
οργανισμούς». Ο γλωσσολόγος Χοσέ Πόλο, από την πλευρά του, αναφέρεται και
εκείνος στην κακοποίηση της γλώσσας στα SMS όχι μόνο εκ μέρους της νεολαίας αλλά από «την μεγάλη
πλειοψηφία που αν και έχει πάει δημοτικό, γυμνάσιο και πανεπιστήμιο εν τούτοις
χειρίζεται απελπιστικά άσχημα τη γλώσσα».
Πιο αισιόδοξοι ακούγονται ο
συγγραφέας Άνχελ Μάνιας (που είναι και πιο νέος από τους προαναφερθέντες) και ο
λογοτεχνικός κριτικός Χερμάν Γκουγιόν. Και οι δύο κάνουν λόγο για πιθανότητα
εμπλουτισμού της ισπανικής γλώσσας από τη γλώσσα των μηνυμάτων, αν και δεν
διστάζουν να τονίσουν την αδυναμία αυτού του κώδικα να παράγει πλήρη κείμενα,
όπως για παράδειγμα μια δικαστική απόφαση ή ένα άρθρο του Συντάγματος.
Στην Ελλάδα, εκτός από τα θέματα των
συντμήσεων, της κατάργησης άρθρων και προθέσεων ή της προσφυγής στους
«σκελετούς» συμφώνων (τι καταπληκτική μεταφορά αυτή του Μερίνο) έχουμε και το
θέμα της χρήσης των λατινικών χαρακτήρων. Πρόσφατα, σε ένα blog μια χρήστρια αναφερόταν στις
πολλαπλές εκδοχές, στον κόσμο των SMS, μιας τόσο απλής και καθημερινής φράσης όπως είναι το: «Θα
σου τηλεφωνήσω αύριο». Κατέγραφε τέσσερις εναλλακτικές λύσεις, αν και
υποψιαζόμαστε ότι θα υπάρχουν πολλές ακόμα:
1)
«Θα τηλεφωνήσω αύριο»
2)
«Θα τηλ. αύρ.»
3) «Tha (soy) thlefwnhsw ayrio»
4) «8a (sou) tilefoniso aurio»
Η εμφάνιση των SMS, όπως και κάθε άλλης λίγο πολύ
συνθηματικής νεογλώσσας κινητοποιεί τα ανακλαστικά όσων έχουν ταχθεί να φυλάνε,
συνήθως απρόσκλητοι, γλωσσικές Θερμοπύλες, αφήνει αδιάφορους τους περισσότερους
(που εντάσσονται στην κατηγορία καταναλωτή/χρήστη ο οποίος αδιαφορεί για
τέτοιου είδους προβληματισμούς) και αποτελεί έμπνευση για δημιουργία για
κάποιους λίγους που είτε βλέπουν ως πρόκληση τον νέο κώδικα, είτε ως ευκαιρία
πλουτισμού. Τον Δεκέμβριο του 2007, ο Βαγγέλης Βαγγελάτος έγραφε στην Ελευθεροτυπία για τα keitai shosetsu: «Αυτό στα
ιαπωνικά σημαίνει κινητό μυθιστόρημα.
Αυτή την εβδομάδα η λίστα των ιαπωνικών μπεστ σέλερ μυθιστορημάτων για το 2007
–που εκδίδει ο μεγαλύτερος διανομέας βιβλίων της χώρας Tohan– περιλαμβάνει
πέντε έργα που γράφτηκαν και κυκλοφόρησαν αρχικά για... κινητά τηλέφωνα. Τα
τρία από αυτά βρίσκονται στις τρεις πρώτες θέσεις. Γραμμένα στη γλώσσα των SMS, τα κεϊτάι σοσέτσου αποθηκεύονται σε
συγκεκριμένο site στο οποίο οι συνδρομητές πληρώνουν περίπου δύο ευρώ τον μήνα.
Αυτό, σε αντάλλαγμα, τους στέλνει στο κινητό τους το μυθιστόρημα της αρεσκείας
τους σε μίνι επεισόδια, που έχουν υπολογιστεί να απαιτούν για την ανάγνωσή τους
τον χρόνο που κάνει το τρένο ή ο υπόγειος ανάμεσα σε δύο σταθμούς!»
Η πιο «γνωστή» περίπτωση συγγραφέα
τέτοιων μυθιστορημάτων είναι η αποκαλούμενη Ριν, μια νεαρή είκοσι ενός ετών,
που δημοσίευσε με αυτό τον τρόπο το Εάν
εσύ, το πρώτο της μυθιστόρημα, το οποίο το 2007, στην έντυπη μορφή του,
πούλησε περισσότερα από 400.000 αντίτυπα στην Ιαπωνία: «Δεν έχω γκόμενα, αλλά
γουστάρω το κορίτσι της διπλανής πόρτας. Δεν έχει αγόρι, ούτε φίλους, γιατί
είναι πολύ μελαγχολική. Αυτή είναι η ιστορία μας». Αυτό είναι ένα
χαρακτηριστικό απόσπασμα του τρόπου γραφής της Ριν η οποία, μετά την επιτυχία
της, δήλωσε στα μέσα της χώρας της πως «η μητέρα μου δεν ήξερε καν ότι γράφω
μυθιστόρημα».
Μπορεί η Ιαπωνία με την τεχνολογική
της πρόοδο και την κουλτούρα των μάνγκα να προδιαθέτει τον αναγνώστη για τέτοιου
είδους μυθιστορήματα, η αλήθεια, όμως, είναι ότι στις περισσότερες πλέον χώρες
έχουν εκδοθεί μυθιστορήματα που στηρίζονται, εν μέρει, στα SMS. Στην Ισπανία, για παράδειγμα,
έχουμε την περίπτωση του Μιγκέλ Άνχελ Ροντρίγκεθ, πρώην συμβούλου του Αθνάρ!!!,
που δημοσίευσε τον Μυστικό σταυρό του
Αυτοκράτορα (το μισό μυθιστόρημα εκτυλίσσεται κατά τον 16o αιώνα
και το άλλο μισό τον 22o όταν, σύμφωνα με τον πρώην σύμβουλο, η
γλώσσα των SMS θα
αποτελεί κυρίαρχο κώδικα επικοινωνίας). Το πρώτο, όμως, μυθιστόρημα
αποκλειστικά γραμμένο με SMS θεωρείται το The last messages
του Φινλανδού Χάνου Λουντιάλα. Δημοσιεύτηκε το 2007 και περιγράφει, μέσα από τα
SMS που ανταλλάσσει
με τους οικείους του, τις περιπέτειες ενός φινλανδού επιχειρηματία που
εγκαταλείπει δουλειά και οικογένεια για να περιπλανηθεί στην Ευρώπη και στην
Ινδία.
Φυσικά η λογοτεχνία δεν ανακαλύπτει
τώρα τη «συντομία», το «φευγαλέο». Από τους αφορισμούς μέχρι τα χαϊκού, από τις
γκρεγκερίας του Ραμόν Γκόμεθ δε λα Σέρνα μέχρι τα μικροδιηγήματα είναι αμέτρητες
η προσπάθειες της έκφρασης με τρόπο ελλειπτικό, σχεδόν τηλεγραφικό. Ένα
πρόσφατο παράδειγμα είναι η συλλογή μικροδιηγημάτων Descortesía del suicida [Η αγένεια του
αυτόχειρα] του Αργεντινού, αλλά χρόνια τώρα εγκατεστημένου στην Ισπανία,
Κάρλος Βιτάλε, που εξέδωσε το καλοκαίρι του 2008 ο ισπανικός εκδοτικός οίκος Candaya. Ένα εξαιρετικό
βιβλίο στο οποίο το μεγαλύτερο κείμενο δεν ξεπερνά τη μια σελίδα. Ας δούμε τρία
μικροδιηγήματα με τίτλο, αντίστοιχα, «Τους λόγους του θά ’χει», «Υπερβολή» και
«Φύκια για μεταξωτές κορδέλες»: «Κάποιος λόγος θα υπάρχει που ο καθρέφτης
αντανακλά το είδωλό μου» // «Πώς είναι δυνατόν όλα μου τα χρόνια να υπήρξαν τα
χειρότερα της ζωής μου;» // «Έχω μπουχτίσει από αντιπαθητικούς που το παίζουν
ντροπαλοί». Λιγότερο από 160 χαρακτήρες, ιδανικά για SMS.
Το κείμενο αυτό δημοσιεύτηκε το 2008 στο τεύχος 165-166 του Δέντρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου