13 Αφορισμοί
του
Εμίλιο Λόπεθ Μεδίνα
Ο Εμίλιο Λόπεθ Μεδίνα [Emilio
Lópe Medina] (Χόδαρ, Χαέν, 1946), διετέλεσε καθηγητής Φιλοσοφίας στο
Πανεπιστήμιο της Χαέν. Παράλληλα με το ακαδημαϊκό του έργο, ανέπτυξε
λογοτεχνική δραστηριότητα, η οποία ξεκίνησε με τη δημοσίευση του θεατρικού
έργου Faustino και συνεχίστηκε με έργα αφορισμών και σύντομων στοχασμών, μεταξύ των
οποίων περιλαμβάνονται: El dolor (2011), La ambición (2013), 69 aforismos porno & 96 aforismos antisexistas (2016), Pensamientos (mínimos) de un escéptico en materia de filosofía (2018) και El arte jovial (Libros al Albur). Επιπλέον, είναι συν-συγγραφέας της συλλογής
αφορισμών Fili Mei, los aforistas y la paternidad (2018). Έχει συμπεριληφθεί στις ανθολογίες Verdad y media. Antología de
aforismos españoles del Siglo XXI (2017) και Enciclopedia de libros españoles de aforismos,
2010-2018 (2018). Το έργο του La Ignorancia είναι ο πρώτος τόμος μιας επταλογίας με την οποία, υπό τον τίτλο «Las Siete Bestias», ο συγγραφέας στοχεύει να προσφέρει μια ευρεία
επισκόπηση των μεγάλων ανθρώπινων ζητημάτων (της Φιλοδοξίας, του Σεξ, της
Μοναξιάς, του Πόνου…). Ο πέμπτος και τελευταίος, μέχρι στιγμής, τόμος της επταλογίας
φέρει τον τίτλο La soledad (2023).
******
Lo difícil no está en enseñarle al hombre la verdad.
Lo difícil es quitarle de encima la mentira.
Το δύσκολο δεν είναι να διδάξεις
στον άνθρωπο την αλήθεια. Το δύσκολο είναι να αποτινάξεις από πάνω του το ψεύδος.
******
¿Por qué las gentes no se molestan tanto cuando se les
dice que son malos y sí mucho cuando se les dice que son tontos? Por lo que he
escrito en alguna ocasión: porque la gente prefiere que califiquen su pensamiento
de malvado antes que de ridículo.
Γιατί οι άνθρωποι δεν ενοχλούνται τόσο όταν τους λες ότι είναι κακοί όσο όταν
τους λες ότι είναι χαζοί; Όπως έγραψα κάποτε: επειδή οι άνθρωποι προτιμούν να
χαρακτηρίζεις τη σκέψη τους κακόβουλη παρά γελοία.
******
Todos nos
creemos suficientemente inteligentes y buenos como nos creemos suficientemente
limpios.
Όλοι θεωρούμε τους εαυτούς μας αρκετά έξυπνους και καλούς, ακριβώς όπως
θεωρούμε τους εαυτούς μας αρκετά καθαρούς.
******
Como todos los
hombres se creen muy listos, los necios me hacen temblar doblemente.
Καθώς όλοι οι άνθρωποι θεωρούν ότι είναι πολύ έξυπνοι, οι ανόητοι με κάνουν
να τρέμω διπλά.
******
Ganarse la fama de sabio en el aula es fácil; lo
difícil es ganársela en la comida y en las cervezas: es decir, en el bar.
Είναι εύκολο να κερδίσεις τη φήμη του σοφού στην τάξη· το δύσκολο είναι να
την κερδίσεις στο φαγητό και τις μπίρες: δηλαδή, στο μπαρ.
******
Antes que de izquierdas o derechas, antes que en
burgueses o proletarios, antes que en diversas razas o religiones, la
distinción principal entre los hombres está entre estudiantes de letras y
estudiantes de ciencias.
Πριν μιλήσουμε για αριστερούς ή δεξιούς, για αστούς ή προλετάριους, για διαφορετικές
φυλές ή θρησκείες, η κυριότερη διάκριση μεταξύ των ανθρώπων είναι ανάμεσα σε φοιτητές
ανθρωπιστικών επιστημών και φοιτητές θετικών επιστημών.
******
Está claro que, al paso que nos lleva la educación
actual, pronto llegaremos a prehistóricos con ordenador.
Είναι σαφές ότι, με τους ρυθμούς της σημερινής εκπαίδευσης, σύντομα θα καταλήξουμε
προϊστορικοί άνθρωποι με υπολογιστή.
******
El hombre
moderno: un ser solitario ante el ordenador.
Ο σύγχρονος άνθρωπος: ένα ον μοναχικό μπροστά στον υπολογιστή.
******
Los nuevos tiempos requieren oraciones nuevas… “Más líbranos de quedarnos sin internet. Amén”
Οι νέοι καιροί απαιτούν νέες προσευχές… «Αλλά ρύσαι ημάς από το να μείνουμε χωρίς ίντερνετ. Αμήν».
******
La inteligencia encuentra su mayor satisfacción en no
dejarse engañar antes que en vencer.
Η ευφυΐα αντλεί μεγαλύτερη ικανοποίηση όταν δεν ξεγελιέται, παρά όταν
κερδίζει.
******
En el escéptico, el placer de la duda, el placer de la
libertad de pensamiento, está contrarrestado ampliamente por el dolor de la
soledad que lleva consigo.
Στον σκεπτικιστή, η ευχαρίστηση της αμφιβολίας, η ευχαρίστηση της
ελευθερίας της σκέψης, αντισταθμίζεται σε μεγάλο βαθμό από τον πόνο της
μοναξιάς που κουβαλάει μέσα του.
******
El escepticismo reparte sus beneficios demasiado
tarde: cuando precisamente uno es ya un escéptico sobre esos beneficios.
Ο σκεπτικισμός αποδίδει τα οφέλη του υπερβολικά αργά: τη στιγμή που κάποιος
αντιμετωπίζει ήδη με σκεπτικισμό αυτά τα οφέλη.
******
H συλλογική απόδοση των αφορισμών του Εμίλιο Λόπεθ Μεδίνα είναι προϊόν
εργαστηρίου αφοριστικής μετάφρασης που οργάνωσε και συντόνισε ο
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος στο πλαίσιο του Μεταφραστικού Τμήματος του Κέντρου
Γλωσσών και Πολιτισμών Abanico τον Μάρτιο/Απρίλιο του 2024. Συμμετείχαν οι: Νατάσα Βακουφτσή, Γιώτα Γεντέκου,
Χριστίνα Δημητρίου, Λαμπρίνα Ιωάννου, Μαρία Κολεύρη, Θανάσης Κορώνης, Αναστασία
Λιανοπούλου, Ματίνα Μπίλλια, Χρυσούλα Ξένου, Κωνσταντίνα Σταυρινού, Σοφία
Φερτάκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου